У Сумах з успіхом проходять концерти-лекції Organum’a
У Сумах триває XXVI фестиваль класичної, органної та джазової музики Organum. Далі до вашої уваги враження від перших трьох подій фестивалю.
Нинішній Organum відрізняється од торішнього своїм евристичним та просвітницьким характером, більшим зближенням зі слухачами, котрі вже звикли до відкриття чогось нового на таких імпрезах.
Відкрив його 23 березня Pracht-ensemble із Одеси, наш добрий знайомий, який порадував знову новою програмою та ще й з таким добірним коментарем-лекцією керівника ансамблю Андрія Прахта, котрий познайомив нас із життєписом видатних італійських композиторів ХУІІІ ст. Алессандро та Доменіко Скарлатті, батька і сина. Cаме твори Доменіко Скарлатті й прозвучали у виконанні блискучої співачки Олени Ріхтер під акомпанемент клавесина Андрія Прахта, з-поміж них і торішня прем’єра одеситів у Сумах – кантата «Bella Rosa adorata», яку помилково названо «odorata». Перший прикметник по-латинськи означає «обожнювана», другий – «запашна». Цю помилку й допоміг з’ясувати блискучий коментар до виконуваних опусів натхненного музиканта А.Прахта.
А загалом, завдяки таким концертам-лекціям дізнаєшся багато суттєвого: так Ренесанс у музиці становить мистецький експеримент, напруження творчих сил. Музикант-лектор оригінально оповів незвичайну історію життя й творчості Д.Скарлатті, вправно вводив слухачів у атмосферу складних творів Куперена, Персела, Генделя, які були в доробку Pracht-ensembl’ю з Одеси.
Просвітницьким характером відзначався 4 квітня й виступ столичного Kyiv Ethno Trio y cкладі Максима Бережнюка, Володимира Пономарьова та Ореста Криси, це український Art & world music проект, в репертуарі якого музика народів світу, зокрема в Сумах прозвучали сучасні обробки відомих і незнаних українських пісень та мелодій, записаних на Волині, Поділлі, Буковині, Слобожанщині.
Ми тішилися оригінальним і водночас якимсь автентичним виконанням пісень, які ми, напевне, чули у прекрасному фільмі «Лісова пісня», де режисер В.Івченко використав волинські перлини, записані самою авторкою невмирущої феєрії; ми такі задушевні пісні чули колись од своїх бабусь і дідусів, од батьків, як почув і записав їх од рідних Максим Бережнюк – ведучий, лектор концерту, який виконував із колегами чудові твори на сопілці, дримбі, козі (яку ми на російський лад чомусь звемо волинкою), на окарині (зозулі) та інших духових і струнних інструментах.
Старовинні етнічні інструменти звучали в поєднанні з електроскрипкою, підсилювалися електронними процесорами, і давні наші пісні набували нових сучасних форм, модифікацій. Деякі пісні ми звикли чути на інший, ніж у київського етнографічного тріо, голос, наприклад, «Оце ж тая криниченька…», «Колискова для Меласі». «Ой воли половії»… Але спів і гра столичних артистів порадувала самобутністю, новизною й м’якістю інтерпретації. Тріо киян відзначалося дивовижним проникненням у стихію фольклору, злагодженістю виконання, єдністю творчого задуму.
Як і в одеситів, концерт вдало поєднувався з продуманою лекцією-бесідою Максима Бережнюка при взаємодії Володимира Пономарьова і Ореста Криси, котрі і грали на скрипці та гітарі, і підспівували солістові-лектору. Дізнавшись, що на концерті присутня вірменська община Сум, кияни виконали також і їхню національну мелодію, використавши гру азійського дудука.
Повноправним просвітителем-ведучим, як і завше, виступив уже Орест Коваль 7 квітня на концерті гостя із Вірменії органіста Арутюна Тагворяна, який має в репертуарі чи не всі твори Йогана Себастьяна Баха.
Цим він і привабив менеджера Organum’a Opecта Романовича, та не лише цим: у О.Коваля давні теплі стосунки з вірменськими музикантами й педагогами. Ще у Львові він навчався по класу піаніно у викладачки Маник Баяджан і не лише зберіг теплі спогади про неї, не лише перейняв на практиці її відмінну методику викладання, а й зріднився з вірменською общиною, чи не такою ж древньою, як і його рідне місто. Ці зворушливі згадки й стосунки привели його до знайомства і творчої співпраці з прекрасним інтерпретатором Баха Арутюном Тавгаряном.
До речі, і Сумська вірменська община сприяла виступові в Сумах свого знаменитого земляка: оплатила квіток на літак із Єревана, влаштувала йому побут і культурне дозвілля в нашому місті. Дякуючи шляхетній общині, розповідаючи історію славетного вірменського Музиканта Комітаса, О.Коваль не забув яскраво представити виконувані твори, роблячи екскурс в історію європейської музики. Те, що в концерті прозвучали твори Дітріха Букстегуде, Йогана Себастьяна Баха, Фелікса Мендельсона-Бартольді, дало йому підстави показати органну музику в еволюції – Букстегуде був учителем Баха. Учень, звісно, перевершив учителя, хоч і не завше наступник буває кращий од попередника… Мендельсон став і учнем, і нововідкривачем музики Баха у ХІХ ст., яка тоді була несправедливо забута.
Енциклопедичні дані з життя великих Орест Коваль доречно пересипав тонкими жартами, дотепними епізодами з інтимних пригод великих композиторів, і це природно допомагає кращому сприйняттю солідних творів – виразно акцентував він 10 біблійних заповідей, символ віри, Вознесіння Христа у «Органній Месі» Баха, у «Патарагу (Літургії) Комітаса – Sanctus, Kirie Eleison, Pater Noster…
Програма всіх концертів фестивалю Organum тут
Рисунки : Владимир Ратнер
Фото: Лариса Ильченко
комментарии